Saturday, September 17, 2011

kEKAsiHkU UNDERAGE!!!

WHAT????????????? SO WHAT?? NOO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I DON'T MIND.. BLA..BLA..BLA..

Assalamualaikum  n mOrning every1..hOw are u guys dOin??hehe..best x entri kali nie??gempak kan??hahaha.. tiba-tiba cik daink tergerak untuk buat entri nie..hurm..KEKASIHKU UNDERAGE..maksud underage nie macam kekasih kita lebih muda dari kita..camner nak start eh...hrm..okayh..

Semua orang tau cinta itu buta..cinta itu x mengenal usia..jOdOh d tangan Tuhan..pertemuan xd rancang..n macam2 lagi..tapi pernah x kita t'fikir, betul k 'HIS d 1'..'KAU TERCIPTA UNTUK KU'..bla..bla..bla..tapi kita sebagai manusia yang mencari cinta, kita patut lebih tahu kan apa yang kita cari dalam cinta..

Perbezaan jarak umur yang ketara antara pasangan, orang kata adalah lebih baik dalam sesuatu perhubungan..tapi, jarak yang macam mane??orang tua2 selalu kata, kalau nak cari calOn, cari lelaki yang tua dari kita beberapa tahun..tapi sekarang, da t'balik pula..sebagai cOntOh, perempuan umur 25 lelaki umur 20..perempuan umur 26 lelaki umur 20..betul k ini d panggil jOdOh??hurm..cuba kita fikir balik..siapa kita untuk melawan takdir..betul..tapi, x salah kan kalau kita mencari yang terbaik untuk diri kita sendiri??

Memang tak salah untuk kita bercinta dengan lelaki yang bawah umur dari kita cumanya biar la rasiOnal sikit..beza setakat setahun tak pe lagi..nie kalau sampai 4,5,6..tahun..sedangkan beza setahun pOwn, orang berkata apa kan lagi kalau beza sampai bertahun-tahun..mungkin kita bOleh ketepikan apa orang lain kata, tapi macam mane plak kalau yang berkata 2 adalah saudara mara kita, saudara mara belah lelaki..keluarga belah lelaki..pernah tak kita terfikir??

Selalunya bila orang da mula berkata, jawapan tipikal yang keluar dari pasangan bercinta ini adalah, Nabi Muhammad s.a.w pOwn berkahwin dengan wanita yang jauh lebih berumur dari dia..tak ada pulak orang nak kata apa-apa..salah k kalau bercinta dengan orang yang lebih tua/muda?? salah 2, tidak la tapi kenapa mesti kita jadikan Nabi Muhammad sebagai cOntOh?? ikutkan, cOntOh 2 x sesuai langsung..sewaktu Nabi Muhammad berkahwin dengan Siti Khadijah, beliau berusia 25 tahun manakala Khadijah berusia 40 tahun..dan Siti Khadijah pernah berkahwin sebanyak 2 kali sebelum berkahwin dengan Nabi Muhammad..tapi trend sekarang nie da lari sangat..perempuan berumur 25,26,27.. lelaki pulak berumur 19,20,21..jarak perbezaan umur antara Nabi dan Khadijah menunjukkan kematangan masing-masing tapi sekarang nie, bercinta dengan pasangan yang bawah dari umur kita hanya untuk keserOnOkan semata-mata..apa taknya, nak mengundi pOwn masih lagi tak layak, ada hati nak bercinta..berkawan tak salah tapi biarlah bertempat dan kena pada orangnya..memang sekarang ini berkahwin dengan wanita yang lebih berusia bukan lagi 1 masalah tapi tengOklah pada usia mereka..yang perempuan 31 lelaki 29..yang perempuan 29 lelaki 26..sekarang ini ada k yang berkahwin perempuan 25 lelaki 20..perempuan 26 lelaki 20..perempuan 27 lelaki 21..alasan yang perempuan suka gunakan setiap kali bercinta dengan lelaki bawah umur..
  • lelaki itu nampak matang dari usia nya
  • lelaki 2 tak nampak muda bila bergandingan dengan kita
  • lelaki 2 berfikiran matang

PersOalannya, matang dari segi apa?apa yang matangnya pada lelaki yang berusia 18,19,20,21..??menurut seseOrang, Kematangan dinilai berdasarkan bagaimana seseOrang menjalani kehidupannya..ada juga yang kata Kematangan hanya akan datang apabila seseOrang itu dapat mengenali diri sendiri..



Menurut Ahmad Sabri bin MuhamadKematangan hanya akan datang apabila seseOrang itu dapat mengenali diri sendiri.. kenapa dia cakap macam 2?? nie alasan dia..
  1. Percambahan USIA bukanlah 'golden ticket' untuk mematangkan seseorang itu... benar, orang2 yang berusia nie lebih matang dari orang muda....kalau cakap orang tua xmatang memang ANDA SEORANG YANG .............!
  2. Pengalaman lampau juga bukan ' extra credit' untuk mematangkan seseorang itu.......bukankah dengan pengalaman lampau akan membuat seseorang itu lebih berfikir secara RASIONAL.......Ya memang, tapi pengalaman lampau kekadang tidak mengajar kita erti KEMATANGAN dalam TINDAKAN......
  3. Bergaul dengan orang yang lebih matang.....benarlah, kalau kita bercampur dengan orang2 yang matang, kita turut akan terkena TEMPIASnya sekali...tapi xsemestinya kita akan ikut 300% orang2 itu........ 
Bagi cik daink pulak, kedua dua pandangan yang d atas bOleh d terima pakai kerana..
  1. jika kita kehilangan seseOrang untuk kita bergantung hidup (ayah @ ibu), kita tak bOleh terus berputus asa dan mengalah..nak2 bila kita ada adik2 yang memerlukan seseorang untuk mereka bergantung..dari situ kita bOleh menjadi matang walaupun pada usia yang muda..(pengalaman seOrang kawan)
  2. tiada siapa yang mengenali diri kita sendiri melainkan diri kita ..maksudnya, kita lebih tahu sama ada diri kita ini sudah matang atau pun belOm..kita juga bOleh tahu sama ada kita ini matang @ cuba untuk menjadi matang..
Jadinya, janganlah kita nilai kematangan seseOrang itu dari luarannya sahaja..


Oleh itu, buat mereka yang bercinta dengan pasangan yang lebih muda, bercintalah dengan niat untuk berkahwin..bercintalah dengan hati yang ikhlas..bukan bercinta dengan niat untuk keserOnOkan atau bercinta hanya untuk memenuhi nafsu..kerana ianya akan bersifat sementara dan tidak akan kekal lama..


Okayhlah..cukuplah untuk entri kali ini ya..lain masa, cik daink akan tulis lagi dengan entri2 yang lebih menarik untuk d kOngsi dan untuk d fikir bersama..jika anda mempunyai pendapat / luahan masing2, sila2 lah beri kan ya..bOleh kita kOngsi sama2..Assalamualaikum..



No comments:

Post a Comment